کد مطلب:148638 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

رابطه ی قیام امام حسین و قیام جهانی امام مهدی
بدون تردید بین این دو قیام رابطه ی عمیق هست و هر دو از یك چشمه، نشأت می گیرند و قیام خونین عاشورا، همواره مردم مستضعف جهان را به انقلاب و مبارزه ی با طاغوتها و مستكبران و حكومتهای ستمگر دعوت می كند و در حقیقت زمینه ساز قیام جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف است.

و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف نیز در قیام خود، از شیوه ی قیام امام حسین علیه السلام پیروی كرده، و با دایره ای وسیعتر همان را تعقیب می نماید.

امام صادق علیه السلام فرمود: «وقتی كه امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، خاندان ما شنیدند كه شخصی در مدینه می گوید: «امروز بر این امت، بلا نازل شد و دیگر گشایشی (كامل) نبینند تا قائم شما قیام كند و سینه ی شما را شفا بخشد و دشمنان را بكشد و به خاطر خونبهای حسین علیه السلام گروهی را به قتل رساند.»

و نیز فرمود: «سوگند به خدا آن حضرت نواده های قاتلان امام حسین علیه السلام را به خاطر (رضایت به) كارهای پدرانشان بكشد.» [1] .

و نیز فرمود: «آن حضرت قیام كند و خونبهای حسین علیه السلام را می طلبد و می فرماید: «نحن اولیاء الدم و طلاب الترة؛ ماییم صاحبان خون حسین و طالبان خون نابحق ریخته ی او.» [2] .


و امام صادق علیه السلام در عبارت دیگر نقل می كند: پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود: «بدانكه پسرم از كسانی كه به تو و شیعیانت ستم كردند، انتقام می گیرد، سلمان عرض كرد: «آن پسر كیست؟ فرمود: او نهمین فرزند پسرم حسین علیه السلام است كه پس از غیبتی طولانی ظاهر می شود....» [3] .

امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه ی 33 سوره ی اسراء «و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا؛ هر كه مظلوم كشته شد، برای وارث او، تسلط (اختیار مطالبه ی خون او) قرار دادیم.»

فرمود: آن كشته ی مظلوم، حسین علیه السلام است [4] و ما وارث او هستیم و قائم ما انتقام خون او را بگیرد. [5] .

از سوی دیگر در روایات می خوانیم: امام صادق علیه السلام فرمود: «در آخر عمر حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف، امام حسین علیه السلام زنده می شود. [6] و سپس امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از دنیا می رود و امام حسین علیه السلام بدن او را غسل می دهد. [7] .


جالب اینكه، امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمود: امام حسین علیه السلام در كربلا به یاران خود فرمود: «بهشت به شما بشارت باد، سوگند به خدا، پس از آنچه بر ما وارد شد آنچه خداوند بخواهد، صبر می كنیم، سپس خداوند برای ما و شما قائم ما را آشكار می كند او از ستمگران انتقام می كشد، من و شما ستمگران را در غل و زنجیر و انواع عذابها (بفرمان آن حضرت) می بینیم.»

شخصی پرسید: ای پسر رسول خدا قائم شما كیست؟ فرمود: «هفتمین از فرزندان محمد بن علی الباقر علیه السلام و آن حجة بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی پسرم می باشد، او مدت طولانی غایب می گردد، سپس ظاهر می شود و سراسر زمین را همان گونه كه پر از ظلم و جور شده، پر از عدل و داد می كند.» [8] .


[1] اثباةالهداة، ج 7، ص 62.

[2] همان مدرك، ص 104.

[3] اثباةالهداة، ج 7، ص 137.

[4] يعني مصداق روشن كشته ي مظلوم.

[5] همان مدرك، ص 102.

[6] اشاره به رجعت امامان (ع).

[7] اثباةالهداة ج 7، ص 102.

[8] اثباة الرجعه ي فضل بن شازان، طبق نقل كتاب مقتل الحسين مقرم، ص 258.